torstai 2. kesäkuuta 2022

TIETEELLINEN TIIVISTELMÄ OSAAMISESTANI

Tässä tulee nyt hieman logopedian inside-läppää, ja haluan purkaa omaa työkuormitustani tänne. Olen edelleen viihtynyt ammatissani. Olen käynyt tähän alle läpi joitain koulutuksiani ja niiden sisältöjä. Niitä tulee onneksi lisää tasaisella tahdilla, ja kuten elämänkoululaisia, myös minua elämä ja työarki ovat opettaneet. Tämän luulisi kiinnostavan logopedian opiskelijoita! Voi toki olla, etteivät he vapaa-ajalla (niin mistäkö puhun?) googleta mitään alaan liittyvää. Laittaisin tämän listan LinkedIniin, jos meillä olisi niin vaikea työtilanne.

OPT - Oral placement therapy. Käytetää jottai pillei. Onnea vaan sen muistamisessa, missä järjestyksessä.

PECS - Picture Exchange Communication System. Opeta lapselle vuorovaikutusta ja pyytämistä käyttämällä kuvia: miten ikinä oletkin tehnyt sen aiemmin, olet tehnyt väärin.

Pivotal Response Treatment (PRT). Samankaltainen menetelmä kuin edellinen, mutta tässä ei vaadita kuvia. Lapsen oppiminen menetelmän avulla saattaa kestää 45 minuutista vuoteen, mutta terapeutilta saattaa vierähtää pieni onnenkyynel, kun lapsi oppii lopulta pyytämään jotain aikuisen mallittamana.

Ymmärtämisen kuntouttamisen koulutus. Ei ole yhtä pomminvarmaa ja standardoitua keinoa, mutta valitse toki mieleisesi ja yritä saada vanhemmat tekemään niitä itse lapselleen. Lapselle puhuminen ja vastauksen odottaminen olisi suotavaa kaikkina ikävuosina.

Kommunikaation kolmio ja kulmakivet. Lapselle on toisaalta vaikea puhua, jos hän ei ole motivoitunut kommunikoimaan kanssasi. Mitenköhän sinut, aikuisen ihmisen, saisi opiskelemaan sähköpyörän kotihuoltoa päivittäin? Pienikin hetki riittää!

Äänteellisten häiriöiden kuntoutus. Laita tietokoneen kuvatyökalu ja laminointikone laulamaan, ja tunge tarkoituksenmukaisia tavutoistoja noppapelien ja muistipelien sekaan. Kortteja, bingoa, lottoa, aarteenetsintää, Pokemon-palloja... Kaikki käy!

PROMPT - Lapsen nassu on muovailuvahaa (vahvemmassa) kädessäsi, ja sinä saat sen sanomaan S:n, O:n, P:n, Ö:n ja kaikki vielä peräkanaa. Jos lapsi ei vielä osaa. Ja pidä nyt herranjumala se heikompi kätesi lapsen pään takana tukemassa.

ADHD ja autismikirjon häiriö tytöillä. Aika harva käy näitä diagnosoimaan ennen kuin on lapsen kannalta hieman myöhäistä. Kun on ihan vääränlaiset seulatkin käytössä!

Selective mutism – Evidence-based practices. Mutismia ei voi kuntouttaa koppiterapiana vaan koko lähiyhteisön kanssa: kyseessä on fobia, pelkotila puhumisesta tietyssä tilanteessa. Aika vähän tekemistä sen kuuluisan ärrävian kanssa, sanoisin.

ICF-koulutus puheterapeuteille. Suomen julkinen terveydenhuolto kaipaa lievästi sanotttuna päivitystä, mutta tarpeeksi moni ammattilainen ei ole huomannut sitä. Tähän liittyy koodaamista ja asioiden yksinkertaistamista. Vahva suositus siis tälle, kaikille sote-alalla.

Yhteistyötä ja sitoutumista: ohjeita yhteisöjen ohjaamiseen terapeuteille. Ole terapeutti lapselle, mutta vaativa personal trainer hänen lähiaikuisilleen.

Lasten lisäksi joitain metodeja voi käyttää myös nuoriin ja aikuisiin. Kunnioitus kouluttajia kohtaan on valtaisa, sillä he herättelevät ammattilaisten jo valmiiksi höyryäviä aivoja lisää 1-3 päivää maksua vastaan. Älä koskaan kokeile temppuja kotona ilman asiantuntevaa valvontaa. Lelut myydään useimmiten erikseen.

Ei kommentteja: